fredag 4 september 2009

Jag är en sommarstalker

Jag har börjat misstänka att jag har en menlig inverkan på vädret. Solen kan skina för fullt utanför mina fönster, men så fort jag piper ut blir himlen blytung och grå. Och sätter jag mig på cykeln träffas jag genast av den första regndroppen... som kallar in värsta monsunregnet innan jag hinner komma under skydd. Och när jag väl kommit in tittar solen fram igen... för att sen försvinna när jag tar första steget ut på trottoaren... Ja, ni fattar...

Det här har hänt dagligen den senaste veckan, och det måste bara ha att göra med att jag är så extremt motvillig till hösten... och att jag klamrar mig fast vid sommaren som vid en älskare som inte vill ha en längre. Jag är inget annat än en stalker. Men så här är det: min sommar har knappt hunnit börja än!

Det är så väldans mycket somrigt kvar som är ogjort, ofärdigt. Som att jag ännu inte använt den där vackra vita spetsklänningen jag köpte på Noa Noa. Och som jag skulle ha på någon ljuvlig sommarfest. Men de fester jag varit på sen dess har krävt yllelångkalsonger och goretexjacka - helst även en sån där myggnätshatt!

På kolonilotten har jag hittills bara kunnat skörda tre salladsblad (varav två var äckligt beska). Och de enda blomfrön jag sått, har ännu inte kommit i blom. Solrosorna står och kämpar i höstblåsten med sina embryoKursivn till knoppar. Förtvivlade försöker de vända sig mot en sol som bara lyser med sin frånvaro. Men allt de får från himlen är en kalldusch. Och min hortensia kommer inte att blomma den här sommaren heller. Inte ens höstastrarna lär hänga med i klimatsvängningarna - men de börjar bli höstigt brunaktiga på bladen.

Jag avskyr hösten!!! Den är så fruktansvärt ogin, ogästvänlig och dyster. Att det finns folk som älskar hösten är helt obegripligt. Vänner som jag annars tycker att jag har så mycket gemensamt med pratar om höstmys och att tända ljus och gosa in sig i tjocka tröjor. Men jag vill bara skrika: Tyst! Du vrider om en kniv i mitt längtande sommarhjärta! Ge mig sooool och värme istället!!!

Ser en reklamsnutt där MacDonalds just nu lovar att de förlänger sommaren. Så falskt att man inte ens orkar bli upprörd (även om det skulle vara lite kul att se Sverker Olofsson kasta burgare i sin soptunna).

Sen råkar jag gå in i en stor klädbutik... Och det är då den verkliga höstdepressionen tar tag. Har aldrig sett så många fula kläder på en och samma gång. Vinrött, brunt, grått, petrol... i tjocka oformliga lager. Helt väck är min älskling turkos... Känsliga tittare varnas!

Jag är ett SOMMARBARN, för tusan!!! Född på årets ljusaste och längsta dag, sommarsolståndet... Så jag kräver sol! Och sommar! Det var ju därför jag valde att komma ut just den dagen - inte för att leva som en garderobsblomma!

Så jag tar på mig min fina vita spetsklänning. Sen cyklar jag till min kolonilott och ställer fram min gamla slitna Baden-Baden-stol. Där sitter jag sen, huttrande och blöt, tills solrosorna slagit ut i mina drömmar.

1 kommentar:

  1. Betty Boop på 18A7 september 2009 20:49

    Heta tips till "Siv needs"

    1)ladda ner, alternativt köp en CD med naturljud, dvs havsbrus. 2)För över ljudet till en mp3-spelare. 3)Köp en mp3-högtalare (finns billiga på Teknikmagasinet). 4)Stoppa ner mp3-spelaren i högtalaren, sätt havsbruset på repeat och högsta volym. 5)Ställ in den lilla tingesten i badrummet. 6)Lyssna. 7)Häll upp ett varmt bad. 8)Strö i en mängd havssalt. 9)Ta på bikini. 10)Kryp ner i badkaret. 11)Lyssna till havsbrus och njut. 12)Kliv upp efter en bra stund, gå in i sovrummet där ditt extraelement står (vilket du har köpt billigt på Elgiganten) på maxvärme (38+C) 13)Lägg dig tillrätta i din Badenbaden med en frottéhandduk över axlarna. Be Janne om en lagom stark romdrink (ljus rom, apelsinjuice samt en limeskiva hängande på kanten. Drick långsamt, lyssna till havsbruset, känn värmen. Ta några djupa andetag, inse att sommar är en mental inställning och inte en årstid. Somna in lyckligt viss om att den eviga sommaren existerar :) (jag skämtar inte, denna metod utövar jag så fort kylan och mörkret tränger sig på)

    SvaraRadera