tisdag 1 september 2009

Rensar ogräs ...hemma i lägenheten

Slåss med kartonger och tidningshögar och allt annat som håller på att ta över mitt hem... Återvinning måste vara materians straff mot oss (västvärlds-)människor! Förstår inte var allt kommer ifrån... Misstänker att en del bryter sig in i mitt hem när jag sover... Särskilt efter att ha upptäckt att flera pappershögar krupit in och gömt sig under min säng. Jamen, det är väl ändå ett klassiskt gömställe för inkräktare!

Tre minuter senare
Får syn på en tre veckor gammal men helt oläst kulturbilaga till DN och all verksamhet avstannar... Väldigt smart avledande manöver där...

37 minuter senare
Funderar på om jag ska låta dammet ligga kvar. Dammtussar kanske bara är hemmets omtänksamma försök att skapa en matta som är skön att gå på. Hmmm... mattor! Kollar in IKEAs nya mattmodeller på nätet....

23 minuter senare
Funderar på att bjuda in killen med lövsug nere på trottoaren... Går till återvinningen och inser att lövsugskillen bara blåser undan löven en bit, och just den sortens aktivitet är jag ju så bra på själv.

En timme och 12 minuter senare
Har ingen aning om vad som tog sån tid... men tillbaka från återvinningen snubblar jag över två jiffypåsar som nästlat sig in genom brevinkastet. Ha! Det är så det går till när skräpet tar sig in! Väldigt vackra böcker jag beställt... ”Hur man närmar sig ett träd” av Eva Dahlgren... Det ser nästan ofattbart rent ut i rummet som hon ligger i på omslaget... som en vit obefläckad gudinna... Lägger henne över dammtussarna på nattduksbordet och puttar samtidigt ned en halvfull tekopp på golvet. Det sublima möter kaos, liksom. Hur blir man en Eva D? Kanske ska jag kolla upp den där länken om gudinnekursen som R tipsade mig om i alla fall...

En minut senare
Måste avstå från lyxen att bli gudinna eftersom det kostar 19 500 kronor. Visserligen ska man få öppna sju inre portar, men jag känner mig helt portad av priset. Deppar lite för det... Kommer på att jag fick med mig ett postpaket från ICA: DVD-boxen ”Black Books”, som verkar vara världens roligaste teveserie... Om man skulla ta och kika lite... en liten, liten stund bara... Är det inte dags för lunchpaus förresten?

Tre timmar och 13 minuter senare
Konstaterar att jag återigen ökat på diskberget. Funderar över hur det kan gå åt så många pryttlar och kastruller för att laga mat åt en enda person... och om jag ska beställa ytterligare en DVD-box från CDON... Inser också att jag tappat fokus helt och hållet. Vad var det egentligen jag höll på med?... Då, innan...?

3 sekunder senare
Ser att solen skiner...

1 kommentar:

  1. Kära fantastiska du,Tack för dina underbart vackra dikter! ...och din sköna mänskliga blogg! Jag sitter framför datorn i mitt ofärdiga makalöst stökiga hem och googlar runt efter inspiration till min förstfödde sons dop, och ramlade över dig, eller dina dikter och texter och denna blogg som fick mig att le igenkännande. Jag ville på något sätt förmedla hur mitt hjärta går ut till dig i överlevandet efter din dotter, och till den flicka du har kvar. Om jag kan bidra med lite ljus i att berätta hur underbara jag tycker att dina dikter är, då gör jag det så gärna. Jag tänker använda dikten "ett nyfött barn" till inbjudningarna och rekommendera "ett gudbarn" till hans gudmor. och jag kommer absolut visa att det är du som skrivit dem, och de kommer att citeras ordagrant. Jag öskar dig all lycka med dammtussar, pappershögar skrivande och gudinnan inom dig som står så tydlig för oss som läser och berörs av dina texter. Tack!

    SvaraRadera