torsdag 10 september 2009

Saker jag undrar över... 1. Om kattnamn

Varför ska kattnamn alltid innehålla S?

Mjau... och andra ord i kattspråket innehåller ju inget s-ljud. Men väldigt mycket M. Så vad får oss att tro att katter ska lystra bättre till Tusse eller Musse, Trissan eller Missan?

Okej, när katterna fräser låter det ju lite s-igt om det. Så om man har en asjobbig katt som biter gäster, klöser sönder arvegods och pinkar på chenillemattor, då kan den ju lämpligen heta Slasken, Sumpråttan eller Satan.

Men om jag vill kalla på någon jag älskar är det kanske inte så bra om jag gör det aggressivt och ...fräsande!

Nej, fram för kattnamn med mycket M i. Mmmm... Mamma, kanske? Det vore ju helt underbart att se vuxna människor springa omkring och ropa på mamma!

Nästan lika komiskt som när jag under 18 års tid sprang runt kvarteret och ropade på min katt. Folk stirrade på mig som om jag var totalt socialt förvirrad. För utan att på något sätt tänka igenom vad det innebar, så hade jag gett henne namnet Kalas.

Varma hälsningar från
Aldrig mer kattägare
(Som stavar sitt namn med S,
och därför lystrar till alla
som fräser åt henne.)




Oslokatt som borde byta namn till Mammut

1 kommentar:

  1. Re: bilden -- ahh! Äntligen får man se ansiktet på dom där man sopar fram från under sängen emellanåt!

    SvaraRadera