måndag 19 oktober 2009

Saker jag undrar över... 4. Om den overkliga verkligheten

Om trädgårdsarbete. Jag har sått och planterat mängder med blommor, kryddor, sallad och sånt som jag vill ska växa på min kolonilott. Men det som kommit upp är bara sånt jag inte vill ska växa. När säsongen nu är över kan jag bara konstatera att jag gång på gång huggit, hackat, grävt upp mängder med kirskål, åkerfräken, åkervinda, brännässlor och en massa andra anonyma ogräsarter. Detta har varit mina skördar. I rikliga mått. Vart allt det där jag ville skulle växa har tagit vägen är en gåta. Men jag misstänker starkt att väldigt oönskade växter kompenserar genom att utöva en sorts växtkannibalism och helt enkelt käkar upp de grödor som favoriseras av mig.


...om ideellt arbete. "Rädda Barnens ordförande har ett heltidsarbete och lägger omkring 20 timmar i veckan på sitt ideella engagemang", läste jag i gårdagens DN, och för det får han 240 000 kronor om året. Eller sisådär 230 kronor i timmen. Ideellt??? Bengt Westerberg har en månadslön på 68 000 kronor för att han offrar sin tid på Röda Korsets ordförandepost. Ideellt??? Kanske skulle de behöva gå i lära hos alla föreningstanter som stickar, virkar, knypplar, syr eller sorterar begagnade kläder. Bara så där, för att få in den rätta känslan... och famla lite efter någon sorts verklighet.


...om varför en del verkliga människor känns så overkliga. Med sitt prat om verkliga människor och verklighetens folk framstår Göran Hägglund som alltmer overklig själv. Han kan bara inte vara på riktigt, det blir allt tydligare. Och de osvenska Hollywoodfruarna är så overkliga i sina märkliga overkligheter att jag har börjat misstänka att de är tecknade. (Och ja, ja... eftersom de är så hejdlöst roliga, kan väl Anna Anka & Co ersätta Kalle Anka & Co på julafton.)


...om fruktflugor. Var kommer de egentligen ifrån? Materialiseras de på ett synnerligen mystiskt sätt från ingenting? Eller finns de från början inuti frukten? Och hur kommer de i så fall ut, när det inte finns några hål på frukten?


...om SJ. Finns det någon tankeverksamhet över huvud taget bakom SJ:s hemsida? Jag bokar tågbiljetter som kostar 464:-, och ser att om jag väljer alternativet "Resa som kan återbetalas" för 1074:-, så får jag visserligen väldigt mycket pengar tillbaka om jag inte reser... men jag får förstås betala mer än det dubbla priset för denna förmån... Nä, nu tippar verkligheten ordentligt... när inte ens SJ...


Eller är det så att hela verkligheten, bit för bit, håller på att bli overklig. Verkligen overklig...

...alltmedan den gamla dängan "Vem är du, vem är jag, levande charader..." ekar i min skalle... samtidigt som jag mer och mer känner mig som en äkta... Hollywoodfru...









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar