tisdag 6 oktober 2009

Vegetariska läckerheter - Smörgåspastej

Jag går och lurar på om det är dags att jag blir lite allvarligare (ibland) här i min blogg...

I väntan på det slänger jag in ett litet "recept" på en fantastiskt god smörgåspastej jag gjorde idag. Eller recept och recept, förresten... Jag är väldigt improviserad när jag lagar mat, så jag måttar inget, utan jag smakar mig fram. Eller så kör jag bara på känsla. Det vet alla mina vänner som förgäves bett om recept på alla möjliga rätter jag gjort. Har de tur så kommer jag åtminstone ihåg ungefär vad jag haft i... men hur mycket? Nej, det får de helt enkelt gissa sig till.
Men när det gäller just den här pastejen så vet jag lite mer, eftersom vissa ingredienser var förpackade. Men det är verkligen inte så petnoga, höfta gärna! Alltså...


SMARRIG SMÖRGÅSPASTEJ

1 påse (150-200gram) mandel (OBS! Inte bittermandel)
5-6 dl kokta vita bönor (OBS! Inte såna som konserverats i tomatsås!)
8-10 kvistar färsk rosmarin (det kan nästan inte bli för mycket!)
2-3 (eller 4) msk olivolja
Tamari eller Herbamare örtsalt (eller gärna lite av varje, det tog jag!)


Rosta mandlarna i ugnen (180-190 grader) tills de blivit pyttelite mörkare och smakar rostat (jag brukar provsmaka efter en stund).

Repa av rosmarinbladen från kvistarna genom att dra "mothårs" och kör i matberedare ganska länge tillsammans med de varma mandlarna (det frigör rosmarinsmaken extra bra). Kör tills mandeln börjar bli som en pasta, eller i varje fall är väldigt pulveriserad.
Tillsätt bönorna och mixa ihop. Därefter ska olivoljan droppas i, plus tamari/örtsalt, lite i taget. Hur mycket olja eller salt du ska ta beror på vad du gillar själv.


Ät gärna pastejen på en skiva av något rustikt bröd, typ Levain (som det man bakar på Gunnarssons bageri på Götgatan i Stockholm) eller Campagne (som finns på Le Pain Francaise på Västra Hamngatan i Göteborg)... just sånt bröd som jag brukar handla när jag är i Stockholm eller Göteborg, och som jag sen mödosamt transporterar hem på tåget (och nu snackar vi om bröd som är stora som förskolebarn och borde ha egen sittplats!) ...och som jag sen styckar upp och fyller frysen med för att ha till många lyckliga frukostar... tills allt bröd tagit slut och jag återigen står där på ICA eller Coop och suckar bland brödbackarna ...för att det inte finns något bröd värt namnet där ...och det hjälper inte att de döper det där de kallar bröd till Längtan och Gilla och Jättegott... JAG BLIR INTE SUGEN FÖR DET! ...och så går jag därifrån. Utan minsta lilla skiva. Och tänker återigen att jag ska emigrera till Frankrike eller Italien eller till någon planet där man bakar RIKTIGT bröd, som bara heter bröd.

Och... jaha, nu kom jag visst in på ett för mig tämligen viktigt ämne. Men låt dig inte hindras av allt detta tal om bröd. Gör bara pastejen, du, och så kan du ju passa på och baka ett eget bröd också - om du är lite mindre lat (och mer kunnig) än jag.

Annars kan du äta pastejen rakt av, som den är. Jättegott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar