måndag 21 december 2009

La Gomera... Del 2. Tyskar überalles!

Till Valle Gran Rey reser en och annan barnfamilj och uttrakad tonaring, och horder av pensionärer. Och nästan alla har de ett gemensamt: de kommer fran Tyskland.

Därför blir jag i nio av tio fall tilltalad pa tyska när jag kommer in i en butik. Och därför har antalet butiker jag vill ga in i decimerats till en tiondel. Och tilltalas jag ända pa tyska latsas jag lika oförstaende som Manuel i Fawlty Towers: "Que???"

Om jag vore tysk, skulle jag aka vart som helst utom just hit, eftersom jag föredrar upplevelsen av att ha akt hemifran, när jag väl reser. Efter ett antal Weissbier (jo, det importeras tysk veteöl hit, tillsammans med sauermilch och annat oumbärligt för överlevnaden)... sa kan det nog uppsta en viss förvirring om huruvida man befinner sig i en förort till Hamburg och alltsa missade det där planet man skulle tagit i morse...

Första kvällen här blev jag sa illamaende av alla "das" och "und" och "überhaupt nicht", att jag rusade hem till min lägenhet och satte pa teven - nagot jag annars aldrig gör när jag reser. Till min stora glädje visade man en tysk film - dubbad till spanska!!!

Nu är jag ju ingen stor vän av dubbning av film, som man ämnar visa för folk som är över fem ar gamla, men detta var ju ända nagot av en revanch! Och vore jag inom den spanska filmbranchen, och fann mig omgiven av tysktalande sa snart jag skulle köpa en liter mjölk, sa skulle jag ocksa dubba tysk film för allt jag var värd. Och jag misstänker att den extremt daliga kvalitén pa dubbningen hänger samman med detta, även den. Läppsynk saknas helt och en tanig tonarstjej förses med rösten hos en 50-arig, kedjerökande tant... Men tyskarna far sa att säga vad de fortjänar, überalles! Ha!



(En liten, liten detalj bara... Jag är trots allt lite tacksam för att jag hittat ett tyskt tangentbord pa ett internetcafé. Det underlättar att ha tillgang till ä och ö. Men ska jag dessutom fa en liten ring över a (istället för prickar över u) maste det komma betydligt fler svenskar än jag hit. Sa, vad väntar ni pa...??!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar