fredag 15 januari 2010

Allvarligt talat... Om bufflar som kränker

I dagens DN berättar Åsa Beckman om manligt förtryck inom den kulturella världen. På en förlagsfest blir hon på grund av en kritisk recension påhoppad av författaren Stig Larsson med orden "Jag ska pissa i din gom så att du aldrig mer kan prata". INGEN runtomkring träder in till hennes försvar! Man blir ju dubbelt mörkrädd!

Jag kan inte låta bli att undra vad som hade hänt om hon varit lika grov tillbaka, och t.ex. svarat "Om du gör det, så ska jag bita av dig kuken så att du aldrig mer kan pissa". Hade omgivningen låtit bli att reagera på hennes kommentar? Hade hon fått behålla jobbet? Skulle knappast tro det!

Att Björn Ranelid i programmet ”Stjärnorna på slottet” uttryckte hur kränkande det var att bli påhoppad för sitt utseende av Linda Skugge, var i och för sig bra. Men när han dessutom fick säga att han skulle knäcka ryggraden på dem som hoppade på honom, gavs han samma frihet att hota som Stig Larsson. Jag har verkligen svårt att tänka mig att en kvinna skulle få uttrycka sig på det sättet.

Följdriktigt var det den lite mer perifert påhoppade Leif GW Persson, och inte Linda Skugge, som sedan fick breda ut sig i pressen och kalla Ranelid för fjolla. Att Persson kränker Ranelid genom att förminska hans manlighet är ju även det något väldigt typiskt för en manlig ärkeförtryckare.

En buffel får kränka – men ve den som kränker buffeln!

Jag har själv erfarit vad som händer om man ifrågasätter en av de stora giganterna. Även då handlade det om Leif GW Persson, som i programmet Kalla Fakta anklagades för att ha baserat en av sina romaner på mordet på min dotter. Även om det var teveredaktionen som hävdade dettta, grundat på bl.a. mer än etthundra likheter, så var det oss föräldrar han gav sig på. Och det var många som trädde in till hans försvar, ilsket och högljutt, och självklart fick han ännu mera utrymme. (Inte helt oväntat vägrade han dock att delta i någon debatt i själva programmet.)

Så, återigen... Nej, Åsa Beckman hade inte kunnat ge en sådan svarsreplik, som jag formulerat här ovan, och samtidigt komma undan med det. Men det är väl också det som skiljer henne från sådana självutnämnda mammutar som Stig Larsson och Leif GW Persson. Att hon inte är bufflig och inte uttrycker sig grovt.

Och jag hoppas att det snart kommer en tid då det buffliga mammutbeteendet är lika utrotat som själva djuret.

1 kommentar:

  1. <3 <3 Ja, det är väl det. Att det som spelar någon roll är att Åsa vägrade att sänka sig till Stigs nivå. Och det är omöjligt att attackera utåt, utan att samtidigt attackera inåt.
    This too shall pass...

    SvaraRadera