söndag 18 april 2010

Saker jag undrar över… 6. Om aska

Har det verkligen varit mulet idag? Eller var det askmolnigt?

Är det inte märkligt att nu när luftrummet är så stilla, och helt i avsaknad av mänsklig närvaro, blåser vindarna som galna därute?

Varför är askmolnen, i motsats till de mörka åskmolnen, rosa på väderkartorna? Försöker man avdramatisera askan med gullighetens och det oskyldigas färg? ”Ingen rädder för vargen är...eh... om vi återger molnet babyskärt”… eller hur tänkte meteorologerna?

”Askan är ofarlig för människor om den finns på hög höjd”, säger WHO och Socialstyrelsen. (Det måste ju även gälla meteorer, virvlande gjutjärnsstekpannor eller andra potentiella faror som vi omöjligen kan konfronteras med så länge de befinner sig några tusen meter ovanför oss.) Men varför sägs det inget om vad det innebär om (läs:när) askan plötsligt faller ned? Vilket rimligen kan och måste hända när som helst… (Alltså, förutom att det talas rätt mycket om att djuren i så fall bör hållas inomhus.)

Slutligen, och det här bekänner jag högst motvilligt, undrar jag om det ändå inte är jag som ligger bakom den uppkomna krissituationen… I tisdags eldade jag nämligen upp en hel del vissen växtlighet i en tunna på min kolonilott. När jag var färdig samlade jag ihop askan i en hink eftersom jag har hört att aska är bra för växtligheten (förutom för den som blir uppeldad, alltså). Och jag hade verkligen för avsikt att sprida ut askan på min lott, jag visste bara inte var och hur askan ska appliceras. Alltså tänkte jag en hel del på detta förfarande men jag gjorde ingenting… fast jag planerade att göra det på torsdagen.

Fattar ni? Hur stora är oddsen egentligen för att detta bara är ett rent sammanträffande?!? Att samma dag som jag för första gången i mitt liv tänkte sprida ut aska på marken, så kommer det ett askmoln från Island och tar över…

Tankens kraft sägs ju vara oändligt stor, alltså är den betydligt större än kraften hos en isländsk vulkan… Så, förlåt alla ni som drabbats av inställda flyg och andra olägenheter… Imorgon ska jag ställa allt till rätta och sprida ut det där innehållet i hinken. Så håll djuren inne, är ni snälla! (Särskilt du som eventuellt råder över den där feta kaninen som käkar upp mina tulpaner.)

2 kommentarer:

  1. Gött! Nu kan vi alltså skylla allting på dig. :)
    Thanks... ;)

    SvaraRadera
  2. Ja, vad gör man inte för detta stackars folk som redan är så belastade med skuld...

    "Först bankkrisen och nu det här, Europa måste hata oss", säger islänningarna som var och en blivit skyldiga sisådär en och en halv miljon kronor.

    Man undrar ju om de modebutiker som eventuellt finns kvar på ön skyltar med det bibliska citatet:
    Gå klädd i lump och aska
    ...

    SvaraRadera