torsdag 2 december 2010

Sibirisk kyla och minst 111 dåliga hårdagar i rad…

Husets allmänna tvättstuga har förvandlats till tortyrkammare. Det fick jag smärtsamt erfara igår kväll. Kylan i ilsken kombination med torktumlat, metallvagn och smärre syntetinslag gav mig så kraftfulla stötar att jag övervägde att bara lämna allt, inklusive ludd. En granne som dök upp fick en chock när hon såg mig, för vid det laget hade mitt hår blivit så elektrifierat att Edward Scissorhands faktiskt såg välfriserad ut vid en jämförelse. Det svävade liksom omkring för sig självt, gigantiskt och ofattbart trassligt, och hade en skata (alltså inte en sur grannkäring utan en sån med vingar och näbb) bara kunnat sätta klorna i det, så skulle jag väl vid det här laget även hysa ägg i hårburret.

Ja, ja… jag vet att jag tjatar en smula om vädret. Men november har verkligen varit en prövning och en kamp att överleva. Varje dag har innehållit minst en emigrations- eller självmordstanke. Jag skapades under ett århundrade som uppfann infravärme och goretex, så jag kan bara inte ta sånt här! Grottmänniskan var säkert rustad till huggtänderna, men nutidens gener har helt enkelt blivit för moderniserade för att klara mörker och kyla.

Och nu har december anlänt. Med ännu mera snö och isgrader som biter en i skinnet så att man inte kan leva ett normalt socialt liv. Jag är som en trilskande treåring som vägrar ta på sig bävernylonoverall och vill absolut inte gå utanför dörren. Och jag tror just nu mer på jultomten än att det nånsin kommer att bli sommar därute igen.

Kanske hänger det på håret om man kan gå ut eller inte. För har man ett sånt hår som jag blir man galen av kyla – och det syns lång väg. Beware!

1 kommentar:

  1. Hej
    Kul att vi stötte ihop i dag. Nu har jag hittat din blogg. Humor, roligt.

    Margareta

    SvaraRadera