söndag 20 februari 2011

En liten utvikning om egyptiskt mod

Det har gått lång, snudd på evinnerlig tid sen jag skrev här senast. Jag har inte heller skrivit några julkort eller något annat som gjort livet lite gladare för min omvärld. Så är det bara och jag beklagar denna brist. Men nu bryter jag alltså isen och låter den tina till en liten droppe…

För ett tag sedan hotellvistades jag någonstans i Sverige, där jag återigen välkomnades av en trekantsvikt (oskriven) toapappersflik. Varför denna vikning, har jag alltid undrat. Kan det möjligen vara en kärlekshandling? Lite torftig, kanske, men nu är det ju ofta just så i just det här landet.

I Egypten, däremot, viker hotellstädaren en svan av handduken, och så har det varit i snudd på evinnerliga tider. Nu när alla dessa skenbart kuvade men stolta ättlingar till de storstilade faraonerna har samlats på Tahirtorget och utkämpat sin kamp mot förtrycket förstår jag plötsligt varför. Svanen, har jag just tagit reda på, är en gammal riddarsymbol som förvisso står för renhet men även för mod i svåra lägen.

Så, kära egyptiska städare, idag hoppas jag att ni känner att det var värt det! Att ni har vikt och vikt, inte bara för oss häpna turister, utan för att samla tillräckligt med mod. När nu befrielsens torg är städat (så självklart!) och svanen inte längre behövs är det helt okej om ni bara viker en flik på toapappret i fortsättningen (ni har väl annat att göra!) det förstår vi så väl, bara ni inte ger vika för förtrycket igen!

Jag bugar mig för ert stora mod och nästa gång jag kommer till Egypten är det jag som ska vika en svan till er – ha bara överseende om den mest liknar en snöboll. Här uppe i kylan har vi nämligen inte så stolta traditioner, det har liksom inte behövts. Hittills har det tack och lov räckt med små flikar.

Och vad symboliserar då en flik? Tja, bland annat kanske att vi i Sverige har ständig och obegränsad tillgång till internet, där vi kan öppna vilka flikar som helst. Och det gör mig faktiskt lite… stolt.

4 kommentarer:

  1. Mmmmm, I love it! TACK för detta underbara, bite-sized, insiktsfulla och skrattframkallande inlägg!

    SvaraRadera
  2. Hej Siv. Underbara dikter!Raka, modiga, varma. Hittade dig genom att googla på singel dikter och har nu öppnat en blog för att kunna nå dig. Vi har på Folkkulturcentrum i Sthlm en singelmingel-träff på lördag 5 mars kl.15-18. Jag vill gärna läsa dina dikter eller om du vill komma och läsa om du bor i Sthlm....? Man måste inte var singel för att komma in :-)Jag är faktiskt inte det själv, men tycker det är viktigt med bra mötesplatser. Gå in på folkkulturcentrum.se och kika och hör av dig. Mvh. Kim
    p.s.Har lite liknande historia som du, men det kan vi prata om en annan gång.

    SvaraRadera
  3. Hej Kim!
    Jag kan tyvärr inte närvara själv men du får gärna läsa mina dikter. Hör gärna av dig igen och berätta hur kvällen blev. Eller om du vill berätta mer om din egen historia...
    Varma hälsningar
    /Siv

    SvaraRadera